Laat verschillende mensen met allemaal andere achtergronden in een bepaalde setting iets uitvoeren en film dan wat de uitkomst is. Dat is heel beknopt wat er tijdens het kunstproject ‘A Certain Brazilianness’ gebeurt. ,,Het project stelt het woord identiteit te discussie”, legt kunstenares Wendelien van Oldenburgh uit tijdens haar presentatie. Wat is identiteit eigenlijk? Deze vraag staat centraal, en daarmee sluit dit project aan bij de Be[com]ing Dutch Eindhoven Caucus. Er wordt van uitgegaan dat een identiteit niet vast staat, maar gevormd wordt.
Eén van de onderdelen van het project was de workshop ‘Polyphonic Stage’ in Rotterdam. Hip hop artiesten werden uitgenodigd om ter plekke nieuwe nummers te ontwikkelen. Alles werd gefilmd en ge-edit en direct op een groot scherm buiten vertoond. Deze ‘filmmachine’ bracht verschillende mensen met elkaar in contact die samen iets nieuws vormden. De setting stond niet vast wat voor veel verschuiving in de rollen zorgde. Zo werden bijvoorbeeld artiesten ineens crewmembers en werden luisteraars artiesten.
Omdat Van Oldenborgh zelf 22 jaar in het buitenland heeft gewoond, is ze gafascineerd door het fenomeen identiteit. Zij haalt haar inspiratie voor dit project uit Brazilië, en dan voornamelijk uit een tekst van Maria Moreira (een kunstenares en schrijfster uit Rio de Janeiro). Brazilië is een land waar Van Oldenborgh een sterke band mee heeft, volgens haar is Brazilië het voorbeeld van een land waar veel verschillende culturen en identiteiten samen gaan.
Aanvankelijk observeerde Van Oldenborgh alleen situaties met een camera. Later ging ze situaties creeëren om deze te observeren. ‘Polyphonoc Stage’ was hier een voorbeeld van, maar ook het ‘Maurits Script’ wat zich in het Mauritshuis in Den Haag afspeelde. Hierbij werd door de deelnemers een script nagespeeld. Dit gebeurde terwijl het museum gewoon open was voor publiek, de toeschouwers waren vrij om zich in de scène te mengen of niet. Niet zozeer de productie maar vooral ook het proces staan tijdens het hele project centraal.
Tot slot is Annie Fletcher erg nieuwsgierig wat Van Oldenborgh de komende tijd voor het Van Abbemuseum gaat betekenen. ,,De titel van het nieuwe project is ‘No false echo’s’”, vertelt Van Oldenborgh. Maar verder wil ze er nog niet al te veel over kwijt, dat zal binnenkort duidelijk worden.