Groot is ze niet, Chantal Mouffe, ze komt amper boven de spreektafel uit. Toch zal ze niet snel over het hoofd gezien worden, op ferme toon en met een zwaar Frans accent spreekt ze haar luisteraars toe. Het blijkt een pittige lezing over het verschil tussen ‘politics’ en ‘political’, het ‘wij en zij’ fenomeen en over conflicten. Continue Reading »
Een ruim vijf uur durende film van een man die ligt te slapen, lekker saai. Maar wat nou als je die film s’nachts afspeelt in een ruimte waar de kijkers kunnen blijven slapen, is het dan ineens wel spannend? Ja, weet het Rotterdamse kunstenaarsduo Bik Van der Pol inmiddels, want hun project ‘Sleep with me’ is al in verschillende delen van de wereld een succes gebleken. Continue Reading »
Beroemd zijn ze inmiddels, de stoelen in de Caucus ruimte. En na tien dagen discussiëren in diezelfde ruimte hebben de meeste deelnemers hun eigen favoriet gevonden. Steeds sneller is iedereen gesetteld op zijn of haar vertrouwde exemplaar en kan de discussie beginnen, tenminste… ,,Zeg, waar moeten we het eigenlijk over hebben?” Continue Reading »
Yeal Bartana (1970, Israël) is een vrouw van weinig woorden, dat blijkt zowel uit haar presentatie als uit haar film Summer camp waarin niet gesproken wordt. Weinig woorden, maar des te groter de boodschap. Haar film Summer camp doet propagandistisch aan, met de zware muziek en shots die doen denken aan Leni Riefenstahls Triumph des willens. Continue Reading »
To understand our society we must first know about our history, says Charles Esche in his opening speech. Knowledge is crucial to understand certain things, so not only must we know our own history, we also need to understand the history of other countries around us. This is why in today’s panel there were three international guests who all presented their projects. In a packed auditorium curator Tone O. Nielsen (Denmark) starts with the presentation of her project ‘Rethinking Nordic Colonialism’ (A Postcolonial Exhibition Project in Five Acts). Continue Reading »
Als een pater familias zit Charles Esche aan het hoofd van het gezelschap. In de ruimte vol bijzonder artistieke stoelen zijn de deelnemers van de Be[com]ing Dutch Eindhoven Caucus bijeengekomen om onder leiding van Esche te discussiëren. Missie voor vandaag: definiëren wat ‘Nederlander zijn’ precies inhoudt. Dit is lastig weten we al uit eerdere lezingen discussies, want wat is identiteit, en als we dat al niet weten, hoe kunnen we dan bepalen wat nationale identiteit is? Enfin, genoeg stof om over te praten. Continue Reading »
Laat verschillende mensen met allemaal andere achtergronden in een bepaalde setting iets uitvoeren en film dan wat de uitkomst is. Dat is heel beknopt wat er tijdens het kunstproject ‘A Certain Brazilianness’ gebeurt. ,,Het project stelt het woord identiteit te discussie”, legt kunstenares Wendelien van Oldenburgh uit tijdens haar presentatie. Wat is identiteit eigenlijk? Deze vraag staat centraal, en daarmee sluit dit project aan bij de Be[com]ing Dutch Eindhoven Caucus. Er wordt van uitgegaan dat een identiteit niet vast staat, maar gevormd wordt. Continue Reading »
“Who are we in this world, how do we live together and most importantly how can we improve it?” These are the questions director Charles Esche hopes to answer during the Be[com]ing Dutch Eindhoven Caucus. He believes the Caucus is an experiment of collective decision making, in which the speakers are ‘intellectual food’ for the audience and the participants.
Artist have a political responsibility, according to project leader Annie Fletcher. ,,I have high hopes, this Caucus is a great opportunity to learn from one another.”
“Wie zijn wij in deze wereld, hoe gaan we met elkaar om en vooral hoe kan het beter?” Dat zijn de vragen waar directeur Charles Esche antwoorden op hoopt te vinden tijdens de Be[com]ing Dutch Eindhoven Caucus.
Volgens hem is de Caucus een experiment om collectief besluiten te leren vormen. Daarbij zijn de sprekers het ‘intellectuele voer’ voor het publiek (dat in grote getale aanwezig was) en de deelnemers. Door te onderzoeken welke rol kunst kan spelen in het verbeteren van de samenleving moet duidelijk worden hoe de Be[com]ing Dutch expositie in mei 2008 er uit moet komen te zien.
Volgens projectleider Annie Fletcher hebben kunstenaars de plicht om mensen te helpen met het politieke bewustzijn. ,,Mijn verwachtingen zijn hooggespannen, we moeten deze Caucus zien als een grote kans.”